Mat

Hoppas ni sovit bra inatt min trogna läsare, själv har faktiskt sovit super.

Har lite funderingar angående barnmat?
Min bvc sköterska säger man absolut inte ska ha mjölk i maten.
Men varenda recept jasg läser innehåller mjölk.
Kika även in på familjeliv och där har medlemar skrivit in sina recept och de innehåller också mjölk.
Är det ok med mjölk i maten???

Igår var vi och firade Addes syster innan vi for till mina föräldrar.
Trevligt att träffa lite av Addes släkt också.
Och hemma hos mina föräldrar var nog de flesta avmin släkt med,
inte mormor hon fira henne i lördags.
Hon ska till egypten på tisdag så hon var hemma och packa lite.

Imorgon ska jag göra min tatuering, åh vad det ska bli kul.
Längtar!

Idag blir det nog bara slapp, ska nog försöka mig en promenad i eftermiddag.
Man får ju så många härliga vårkänslor när solen lyser :)


Kommentarer
Postat av: wilma

min bvc-sköterska säger att det är ok. Men helst inte så mkt mjölk. Det är väl för att mjölk försämrar järnupptaget, vilket är mkt viktigt för de små. och så ska det vara röd mjölk.



Prova!



Lägg upp en bild på tatueringen när den är klar!

2010-03-08 @ 09:46:56
Postat av: anna

lite mjölk i maten är ok. ja hade ersättning i maten.

2010-03-08 @ 10:47:58
URL: http://tjallmoanna.blogg.se/
Postat av: caroline

Hos vem gör du tatueringen? Håller själv på att spara ihop till en ;)

2010-03-08 @ 11:03:03
URL: http://carolinekalvelind.blogg.se/
Postat av: Naimi

min bvc säger oxå att de e okej från 8 månader, att dom kan äta typ de man själv äter då bortsett från salt så de gör Nellie :)

Ja ska tatuera mej poå ajsomfantattoo ;)

2010-03-08 @ 12:38:54
URL: http://dorto.blogg.se/
Postat av: Sandra

Kan det inte vara för att våran mjölk är paströrserad eller vad det nu heter :P Har för mig att de inte är bra för just små barn..?

De är ju nu de bygger upp framtida skelettet (kalken) Men pröva dig fram.. tror mååånga gör maten på mjölk men en fet variant.. Sa din bvc sköterska varför du itne fick ge det?



Vad jag kan minnas så gav nog mina systrar mjölk, eller kanske inte Fia :) Men går det inte att blanda med vatten? Elller opaströrserad (stavning?) mjölk?



Äsch jag har ingen aning, hihi, har ju inte barn själv så =) Men lite fundering från mig iaf. hihi... det får man väl ändå ha? ;)



Hoppas ni har det bra! Saknar er. Kramar

2010-03-08 @ 17:10:29
URL: http://Trulllsan.blog.se
Postat av: Fanny

Håller tummarna för tattueringen. Har du vart inne på bloggen? kramar

2010-03-08 @ 18:56:01
Postat av: wilma

använd inte opastöriserad mjölk!

2010-03-08 @ 20:49:54
Postat av: Sandra

Hade visst lite väääl fel ang mjölken, var tvungen att kolla runt.. hittade detta. Men utan frågor finner man inga svar =) Och jag var ju inte heller säker... hihi.



Mjölk, fil och yoghurt

Mjölk är rik på protein, vitaminer och mineraler och ingår naturligt i vår svenska mat. Bland annat innehåller mjölken mycket kalcium, som behövs för att bygga upp skelettet. Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor.







OBS! Servera aldrig opastöriserad mjölk till små barn. Den kan innehålla skadliga bakterier

2010-03-09 @ 18:02:38
URL: http://Trulllsan.blog.se
Postat av: Fiii - Vincents mamma

opastöriserad mjölk låter lite farligt.. :S jag skulle nog blandat i ersättning istället..

Vad jag hört så är det 1 år som gäller för att klara av "all" typ av mat.

Hoppas allt är bra med er annars =)

kram

2010-03-09 @ 19:04:09
URL: http://fiiiwiii.blogg.se/
Postat av: Fia

Till en början kan du använda bröstmjölk/ersättning i magen! Men lite lite mjölk är inte farligt! Har alltid gjort tex potatismos på mjölk sen ungarna va 6-7 månader då vi slutade med ersättningen. Har lagat all mat & dom har inte klagat! Så använd mjölk du, men med måtta! Ren mjölk däremot ska dom inte dricka förens dom är runt året!

2010-03-09 @ 22:04:31
URL: http://litenfius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0